SEO, kinderspel? Of toch niet?

Deel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

SEO, misschien doet het wel een belletje rinkelen bij jou. Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie, is eigenlijk gewoonweg hoe goed of slecht jouw webpagina organisch scoort in de zoekresultaten van jouw zoekmachine op basis van bepaalde sleutelwoorden (keywords). Organisch betekent in dit geval dat dit gebeurt op een natuurlijke manier, en het dus niet wordt gemanipuleerd. Enkele voorbeelden van zo’n soort zoekmachines zijn: Google, Bing, Yahoo! Search en MSN Search. De allereerste resultaten die je ziet bij een zoekopdracht zijn meestal advertenties waarvoor bedrijven dus betaald hebben. Deze betaalde advertenties zijn dus voorbeelden van gemanipuleerde zoekresultaten. Deze zijn niet relevant voor SEO.

Stel, je typt op Google het woord ‘schoonheidsspecialist’ in, dan zal de SEO van de schoonheidsspecialisten websites in België, en soms ook die van Nederland, bepalen hoe hoog elke schoonheidsspecialist scoort en dus hoe hoog elke webpagina organisch staat in de zoekresultaten. Dit wil zeggen dat de eerste websites die je ziet via jouw zoekmachine, exclusief de advertenties, de beste SEO hebben. 

SEO is ontstaan dankzij de oprichting van de bekendste zoekmachine Google, dat in de loop der jaren veel aan populariteit won. In het begin was SEO heel eenvoudig omdat niemand er iets van kende. De mensen die er wél iets van kenden gebruikten gewoon alle keywords waarop ze gevonden wilden worden. Google keek enkel naar deze keywords. Met als gevolg, hoe meer deze woorden voorkwamen, hoe hoger je rankte bij Google. 

“SEO heeft één gouden regel: bied waarde aan de bezoeker.”

Sindsdien hebben mensen heel wat bijgeleerd, en hebben de robots die de SEO-scores bepalen zich moeten aanpassen. Terwijl er vroeger gekeken werd naar een paar factoren, zijn het er nu gigantisch veel geworden die bepalen hoe hoog je rankt in Google. De algoritmes die Google beheerd zijn enorm slim geworden, en zijn tegenwoordig zelfs in staat om de inhoud van jouw website te lezen en te controleren of de gepubliceerde tekst wel klopt. Ze zullen dan ook merken als je overdreven veel keywords gebruikt, oftewel keywords stuffing genoemd, waardoor ze jouw SEO-ranking zullen bestraffen in plaats van belonen. Oppassen dus met de technieken die je gebruikt om beter te scoren, want SEO heeft één gouden regel: bied waarde aan de bezoeker.

Weet dus goed wie jouw website bezoekt en wie jouw doelgroep is. Wanneer je dit hebt bepaald, moet je de content van jouw website aanpassen aan deze doelgroep. Wat zouden de bezoekers van jouw website graag lezen of zien? Als je dit op een goede manier kunt uitwerken dan zal je zeer hoog scoren.

Proces van maanden

Nu je hebt opgezocht wie jouw doelgroep is, wat jouw websitebezoekers willen zien, welke keywords er belangrijk zijn om deze mensen aan te trekken en je hebt jouw website hiernaar aangepast, dan wil je natuurlijk ineens resultaat hiervan zien, en wil je meteen hoog scoren bij Google. Maar dit is jammer genoeg niet zo. Elke gepubliceerde tekst wordt zodanig gecontroleerd dat het een proces van maanden is voordat het gewenste effect er is. Als je verwacht dat je morgen plots heel hoog staat in de Google rankings, wanneer je vandaag een tekst publiceert die volgens de SEO-regels zeer goed zal scoren, zullen we je dus helaas moeten teleurstellen.

Local SEO

Je wilt dat de juiste mensen jouw website vinden. Natuurlijk zou het leuk zijn als heel Vlaanderen, of zelfs de hele wereld jouw website zou bezoeken. Maar dit is een vrij onmogelijke klus. De grote spelers zijn al jaren aan het werken aan hun SEO en zijn daardoor heel moeilijk van hun troon te stoten. Dus is het beter om kleiner te beginnen en er zo voor te zorgen dat de juiste mensen jouw website vinden.

Dit kan het beste door op een nichemarkt te concentreren. Een niche zou bijvoorbeeld, om even terug te komen op de schoonheidsspecialisten, een bepaalde schoonheidsbehandeling kunnen zijn, die niet veel anderen in Vlaanderen aanbieden, maar het zou evengoed een bepaalde regio kunnen zijn.

Iemand van West-Vlaanderen dat op zoek is naar een schoonheidsspecialist, zal waarschijnlijk liever naar iemand in zijn/haar buurt gaan, dan helemaal naar Kontich af te reizen. Dit doen ze enkel wanneer de schoonheidsspecialist in Kontich iets aanbiedt dat de schoonheidsspecialisten in zijn/haar buurt niet aanbieden. Daarom raden wij aan om te focussen op lokale SEO, zoals de sleutelwoorden ‘schoonheidsspecialist Kontich’.

Waarop let Google nu juist allemaal?

Zoals we al vermeld hebben, focussen de SEO-bots op veel verschillende factoren. Daarom is het onmogelijk om deze allemaal te kennen, want deze kunnen van dag op dag veranderen.
Om deze reden is het vooral belangrijk dat de bots jouw website kunnen herkennen, en goed kunnen lezen. Zorg dus eerst en vooral voor een goede basis! Gebruik juiste titels en ondertitels, schrijf geen onnatuurlijke zinnen om toch maar sleutelwoorden te gebruiken, en zorg voor een goede en aantrekkelijke opmaak. 

“Zorg eerst en vooral voor een goede basis!”

Maar naast de opmaak blijft vooral de content belangrijk. Content Is King. Bied waarde aan de klant want dat is het allerbelangrijkste. Zorg daarnaast dat je relevant bent voor de bezoeker. Veel bezoekers op jouw website hebben is leuk, maar als ze snel terug weggaan, dan heb je er niets aan. Relevante content voor jouw bezoekers zorgt voor een zo laag mogelijke ‘bounce rate’. Een lage bounce rate wil zeggen dat er weinig bezoekers meteen wegklikken van jouw website. Google straft een hoge bounce rate af, opletten geblazen dus!

De structuur en content van jouw website zijn niet alleen belangrijk, ook jouw hosting is belangrijk. Mensen hebben geen geduld en willen zo snel mogelijk informatie verkrijgen. Een te traag ladende website wil zeggen dat mensen vertrekken nog voor deze volledig geladen is. Een trage website wordt niet alleen afgestraft door Google, maar is overigens ook enorm vervelend voor de bezoeker.

Naast de zichtbare structuur en opmaak van een website, zijn er ook belangrijke factoren die niet meteen voor iedereen zichtbaar zijn. Zo zijn er ‘alt tags’. Alt tags zijn namen die men geeft aan afbeeldingen. Die namen zijn niet meteen zichtbaar, maar slechtziende mensen en machines als Google kunnen deze afbeelding zo lezen en weten waarover het gaat. Dit is een heel belangrijke toepassing, maar toch zijn er veel bedrijven die dit vergeten.

Last but not least: een mobile friendly website! Er wordt steeds meer op het internet gesurft via de smartphone of tablet. Maar liefst 41,60% van het totale internetverkeer in België gebeurde in december 2020 via mobiele apparaten (bron: Statista). Niets is zo vervelend als een website bezoeken die niet aangepast is aan jouw toestel. Daarom straft ook Google dit genadeloos af.

Update Google

De afgelopen week heeft Google een nieuwe update uitgevoerd en de algoritmes aangepast. Deze update houdt in dat Google nog meer naar de inhoud kijkt. ‘Magere’ inhoud wordt nu nog harder afgestraft dan voordien. Daarnaast scoren vanaf nu websites die een goede recensie over zijn product geeft veel beter. Het product volledig fysiek tonen, hoe het gebruikt wordt, unieke inhoud vermelden, prestaties van het product, onderscheiding van de concurrenten, in welke omstandigheden is het product best te gebruiken, voor- en nadelen bespreken, eerdere modellen vermelden, … Het zijn de voornaamste vermeldingen die moeten gemaakt worden op de website om vanaf nu goed te ranken. 

Hoe kan jij jouw SEO verbeteren?

Laat ons beginnen bij het begin. Hou rekening met de factoren van hierboven:

  1. Goede basis – titels & tussentitels
  2. Lage bounce rate – content is king
  3. Goede hosting – snel ladende website
  4. Alt tags – afbeeldingen benoemen
  5. Mobile friendly – website aangepast aan de verschillende toestellen

Deze zijn enorm belangrijk en probeer dus indien mogelijk op deze zaken te letten. Zelf mag je niet proberen om té veel te doen, want dan heb je kans dat het onnatuurlijk gaat overkomen. Weet dat er maar een kleine kans is dat je de grote spelers zoals Wikipedia organisch gaat verslaan.

Onderzoek uw concurrenten. Bekijk waar zij steken laten vallen op vlak van SEO en zorg dat je daar goed op scoort. (tip: let op de Alt-tags, veel bedrijven vergeten die goed toe te passen). 

Blijf relevant. SEO is geen kortdurend proces en Google past elke paar maanden zijn algoritmes aan om betere resultaten te krijgen. Het is dus een ongoing proces. 

SEO vs. SEA

Naast de organische zoekresultaten, kan je jouw ranking binnen zoekmachines manipuleren door SEA toe te passen. SEA, ofwel Search Engine Advertising, is zoals de naam het zelf zegt ‘adverteren’. Je betaalt om bij een bepaald keyword vanboven te staan bij de zoekresultaten, ongeacht of jouw SEO goed is of niet. Dat is het grote verschil tussen beide. SEA is daarentegen wel al positief op korte termijn. Vanaf je betaalt, zal je hoger ranken. Bij SEA betaal je per keer dat iemand op jouw advertentie klikt een vast bedrag aan Google. SEO is dus organisch en SEA is betalend.

Wil je meer weten over SEO of wil je je SEO verbeteren? Aarzel dan niet om ons een berichtje te sturen!

Deel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Abonneer u op onze nieuwsbrief